• چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور

باسمه تعالی

چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور

 

مقدمه

امروزه سرعت تغییرات و تحولات گسترده در برهه موسوم به حاکمیت « عصر اطلاعات » مبین شرایط و مقتضیاتی است که سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دیگر قادر نخواهند بود با گفتمان و تفکر سازمانی منقضی، همگام با توسعه و رشد فوق تصور حرکت نمایند. دگردیسی های فناورانه، افزایش سطح تقاضای عمومی و کاهش عمر مصرف محصولات، ترویج فرهنگ و رعایت احترام به اصل مشتری مداری و... سبب شده که سازمان‌ها ضمن افزایش تنوع رقابت پذیری در شرایط کنونی اهداف و نظام مدیریت خود را سازمان یافته و هدفمند دنبال نمایند. طراحی برنامه‌های راهبردی، نیروی محرکه چرخه‌حیات سیستم و حامی مقتدر مدیران کارآفرین در اتخاذ تصمیم‌های بنیادین و اثربخش، پیشران بهبود فضای سازمانی و روش ‌های کار و تنظیم کننده نظام های ارتباطی و اطلاعاتی خواهند بود.بر این اساس تدوین برنامه راهبردی، شرایط را برای اثر بخشی و هدفمند سازی سازمان فراهم نموده و قطب‌نمای نقشه راه مدیریت برای اقدام ماموریت های اصلی سازمان و در نهایت تحقق اهداف آن خواهد بود.

   اهمیت راهبردی صنعت چاپ به عنوان یکی از موثرترین و کلیدی ترین عوامل پیشران و توانمندساز در عرصه های فرهنگی، صنعتی و اقتصادی جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا در راستای انجام این رسالت خطیر گام بردارد. از این رو «سند راهبردی صنعت چاپ» را که حاصل تلاش مجدانه یک گروه پژوهشی و استفاده از دیدگاه ها و نظرات صاحب نظران این صنعت می باشد را به اهالی و اصحاب جامعه چاپ تقدیم می نماید. باشد که با همراهی و همدلی همه دست اندرکاران مرتبط در اجرای این سند، گام های موثری در اعتلای صنعت چاپ این مرز و بوم برداشته شود.

 

بخش اول : بیانیه ارزش ها

1.     پاسداشت فرهنگ دینی، آداب ، رسوم ، سنن و ارزش‌های حاکم بر کشور

2.     احترام به کرامت ا‌نسانی ، رعایت اخلاق اسلامی و حقوق اجتماعی

3.     رعایت اصول و مفاد استانداردهای ملی و بین المللی

4.     اهتمام به اصل مشتری مداری و رضایتمندی ذینفعان

5.     تعمیم بینش و دانش فرهنگی و ارزشی

 

بخش دوم : بیانیه ماموریت

   وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوام بخش فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، به عنوان اصلی ترین نهاد متولی فرآیند و محصولات صنعت چاپ در کشور، با مشارکت اصحاب و اهالی این صنعت و همه دستگاه ها، سازمان‌ها و نهادها‌ی دولتی و غیر دولتی مرتبط، نقش برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت این صنعت را برای توسعه و پیشرفت و توانمند سازی و رفع موانع و مشکلات پیش رو بر عهده دارد.

 

بخش سوم : چشم انداز

صنعت چاپ، بعنوان یک فرا صنعت فرهنگی- هنری با اتکال به عنایت الهی و در پرتو اراده، عزم، تلاش و کوششی اثربخش،با نگاه تحولی-راهبردی مبتنی بر تفکری آینده ساز، با تبعیت و هم گرایی با اسناد و تکالیف بالادستی و اهداف بلند مدت مصرح در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایرانو همچنین بهره گیری حداکثری از توان همه جانبه علمی، تخصصی، فرهنگی و اجرایی کلیه نقش آفرینان این عرصه، به عنوان ارزشمندترین دارایی های این صنعت، در افق پنچ ساله از ویژگی های زیر برخوردار است:

·        پیشران‌ مهم حاکمیت الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و نوید بخش تمدن نوین اسلامی- ایرانی

·        صنعتی هوشمند، نوآور، دانش بنیان، توسعه یافته مبتنی بر فناوری های پیشرفته، خودکفا و همگرا با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح جهان و تامین نیازهای اساسی جامعه و انتظارات قانونی ذی نفعان

·        صنعتی پویا، مولد، سرآمد و صادرات گرا، دارای سهم قابل توجهی در بازار های منطقه با حاکمیت تفکر و نگاه اقتصادی و در راستای حفظ و تامین منافع ملی

·        صنعتی متعادل و منطقی در مصرف منابع ملی و زیست محیطی و حافظ راهبردی وپایدار آن

·        صنعتی متوازن در مناطق مختلف کشور برپایه مزیت ها و قابلیت های منطقه ای و هم افزا در قالب مجتمع های یکپارچه

 

بخش چهارم : اهداف راهبردی

1.     توسعه و ترویج عناصر و مؤلفه های فرهنگی تمدن نوین اسلامی- ایرانی

2.     ارتقای جایگاه صنعت چاپ در نظام اقتصادی و صنعتی کشور

3.     افزایش کیفیت بهره وری، بازدهی و سودآوری

4.     تولید دانش و فناوری روزآمد و کاربردی و رسیدن به مرز خودکفایی

5.      برخورداری از منابع انسانی متبحر، متخصص و مجرب

6.     ارتقا‌ و نهادینه‌سازی فرهنگ کار مبتنی بر اصول و ارزشهای رایج در جمهوری اسلامی ایران

7.     متوازن سازی منابع و اعتبارات بر اساس آمایش نیازها، استعدادها و قابلیت های منطقه ای کشور

8.     ایجاد مشارکت و همراهی بخش های مختلف دولتی و غیردولتی با تمرکز بر کاهش نقش تصدی گرانه دولت و افزایش توانمندی های بخش خصوصی

9.     ایجاد صنعتی، چابک، هوشمند‌ و منعطف نسبت به تغییرات و رشد جهانی

10. بهسازی و نوسازی در تجهیزات، امکانات و سخت افزارها

11. به کارگیری معیارها و استانداردهای ملی و بین المللی بویژه اصول ایمنی، بهداشت و زیست محیطی

12. بهره گیری از نقش و کارایی بسته بندی به عنوان یک رسانه فرهنگی

 

بخش پنجم : راهبردهای کلان

1.     اهتمام به رشد عناصر و مؤلفه های فرهنگی هنری تمدن اسلامی- ایرانی در محصولات چاپی

2.     ایجاد زمینه های حمایتی برای بهسازی و نوسازی صنایع، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ

3.     اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط برای تسهیل و روان سازی توسعه و رشد صنعت چاپ

4.     تقویت ساختارهای ارتباطی و تعاملات بین دستگاهی و نهادهای دولتی و غیر دولتی در راستای هم اندیشی، همفکری ومدیریت مشارکتی

5.     تقویت همکاری با مراکز علمی و پژوهشی برای انجام پژوهش های کاربردی و مطالعات متناسب با نیازهای روز

6.     زمینه سازی برای ارتقاء سطح کیفیت، تنوع سازی و افزایش میزان رقابت پذیری فرآورده های چاپی مبتنی بر مزیت های نسبی.

7.     طراحی و تدوین استاندارد های صنعت چاپ منطبق با معیارهای رایج و پذیرفته شده ملی و جهانی.

8.     مشارکت فعال و موثر در نمایشگاه ها، سمینارها و سمپوزیوم‌های ملی و بین‌المللی جهت اخذ آخرین یافته ها و دستاوردهای مرتبط با صنعت چاپ و گسترش سطح تعاملات ملی، منطقه ای و بین المللی.

9.     تلاش در جهت کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در فرآیند تولید و توزیع محصولات صنعت چاپ.

10. برنامه ریزی برای مدیریت چرخه تامین و تدارک مواد اولیه کیفی و ارزان با اولویت حمایت تولید در داخل کشور

11. زمینه سازی برای رشد صادرات محصولات چاپی به ویژه از طریق ایجاد مناطق اقتصادی ویژه.

12. اهتمام به آموزش و توانمندسازی منابع انسانی جامعه هدف و طراحی و توسعه رشته ها و مراکز آموزشی و پژوهشی روزآمد در سطوح مهارتی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با برخورداری از تجهیزات.

13. برنامه ریزی برای ساماندهی و هدایت واحدهای چاپی در قالب مجتمع های یکپارچه و منطبق با معیارهای زمان بویژه در شهرک های صنعتی